Porsche historia

  • Porsche 911

     

    Porsche 901 presenterades på bilsalongen IAA i september 1963, men produktionsstarten dröjde ett år, fram till hösten 1964, då bilen bytt namn till Porsche 911.

     

    images-21126918

    Första året såldes bara en enda variant, men i september 1965 introducerades den halvöppna modellen Targa. Taksektionen över framsätena gick att ta bort, liksom bakrutan, som var gjord av plast de första åren. Kvar blev en kraftig båge över baksätet, som skyddade passagerarna vid en olycka.

    Hösten 1966 tillkom den sportigare 911S. Förutom den starkare motorn, hade den krängningshämmare bak och de lättmetallfälgar från Otto Fuchs som senare blivit så karaktäristiska för 911-modellen.

    Hösten 1967 förlängdes hjulbasen, vilket förbättrade vägegenskaperna. En enklare tredje modell, 911T, kompletterade programmet nedåt och en halvautomatisk växellåda, kallad Sportomatic, erbjöds som tillval.

    I september 1969 förstorades motorn till 2,2 liter och två år senare, i september 1971 ännu en gång till 2,3 liter. Anledningen var att behålla prestandan, trots allt strängare avgasreningskrav på Porsches viktigaste marknad, USA.

    Den svenska polisen förvärvade under åren 1965-1972 sammanlagt tretton stycken Porsche 911/912 för användning främst inom trafikövervakningen. Det var en av polisens 911:or som användes för att snabbt transportera justitieminister Lennart Geijer från sitt sommarställe utanför Malmö till Bulltofta flygplats i samband med flygkapningen där 1972.

    Tekniska data

    Porsche 911: 911
    (1964-67)
    911 L
    (1967-68)
    911 T
    (1967-69)
    911 E
    (1968-69)
    911 S
    (1966-69)
    911 T 2.2
    (1969-71)
    911 E 2.2
    (1969-71)
    911 S 2.2
    (1969-71)
    911 T 2.4
    (1971-73)
    911 E 2.4
    (1971-73)
    911 S 2.4
    (1971-73)
    Motor: 6-cyl boxermotor
    Cylindervolym: 1991 cm³ 2195 cm³ 2341 cm³
    Borrning x slaglängd: 80,0 x 66,0 mm 84,0 x 66,0 mm 84,0 x 70,4 mm
    Max effekt vid varvtal: 130 hk vid 6100 v/min 110 hk vid 5800 v/min 140 hk vid 6500 v/min 160/170 hk vid 6800 v/min 125 hk vid 5800 v/min 155 hk vid 6200 v/min 180 hk vid 6500 v/min 130 hk vid 5600 v/min 165 hk vid 6200 v/min 190 hk vid 6500 v/min
    Max vridmoment vid varvtal: 174 Nm vid 4200 v/min 157 Nm vid 4200 v/min 175 Nm vid 4500 v/min 182 Nm vid 5500 v/min 176 Nm vid 4200 v/min 191 Nm vid 4500 v/min 199 Nm vid 5200 v/min 196 Nm vid 4000 v/min 206 Nm vid 4500 v/min 216 Nm vid 5200 v/min
    Kompression: 9,0 : 1 8,6 : 1 9,1 : 1 9,9 : 1 8,6 : 1 9,1 : 1 9,8 : 1 7,5 : 1 8,0 : 1 8,5 : 1
    Ventilstyrning: En överliggande kamaxel per cylinderrad
    Kylning: Luftkylning
    Växellåda: 5-växlad växellåda 4-växlad växellåda 5-växlad växellåda
    Bromsar: Skivbromsar runt om
    Hjulupphängning fram: Undre tvärlänkar, stötdämparben, längsgående torsionsstavar
    Hjulupphängning bak: Fyrledad drivaxel, snett bakåtriktade triangellänkar, tvärgående torsionsstavar
    Kaross: Självbärande stålkaross
    Spårvidd fram/bak: 1367/1335 mm 1362/1343 mm 1374/1355 mm 1362/1343 mm 1372/1354 mm 1372/1355 mm
    Hjulbas: 2211 mm 2211 mm
    (från 1968
    2268 mm)
    2268 mm 2211 mm
    (från 1968
    2268 mm)
    2268 mm 2271 mm
    Fälgar, däck: 5,5J x 15 med 165 HR15 6J x 15 med 185/70 VR15 5,5J x 15 med 165 HR15 6J x 15 med 185/70 VR15 5,5J x 15 med 165 HR15 6J x 15 med 185/70 VR15
    Längd x bredd x höjd: 4163 x 1610 x 1320 mm
    Tomvikt: 1080 kg 1030 kg 1110 kg 1050 kg 1075 kg
    Topphastighet: 210 km/h 205 km/h 215 km/h 225 km/h 205 km/h 215 km/h 225 km/h 205 km/h 220 km/h 230 km/h
    Acceleration 0 – 100 km/h: 9,0 s 10,0 s 9,0 s 8,0 s 10,0 s 9,0 s 8,0 s 10,0 s 8,5 s 7,5 s
    Bränsleförbrukning per 100 km: 13,5 / 15,0 l 14,5 l 15,0 l 15,5 l 14,5 l 15,5 l 16,0 l 15,0 l 16,0 l 17,0 l

  • Porsche 964

    Porsche 964 introducerades hösten 1988 som den fyrhjulsdrivna Carrera 4. Våren 1989 fick den sällskap av den bakhjulsdrivna Carrera 2, som efterträdde den äldre 911:an. Bägge versionerna tillverkades med tre olika karossercoupé, targa och cabriolet.

    Porsche 964        porsche-964

    Vid Internationella Bilsalongen i Genève 1990 tillkom 964 Turbo. Bilen behöll bakhjulsdriften och motorn från företrädaren 930, men effekten hade ökat något. I januari 1993 fick även Turbo-modellen den större 3,6-litersmotorn.

    Liksom hos företrädaren avslutades utvecklingen med en Speedster-version, presenterad hösten 1993. Det var en öppen bil, med extra låg vindruta och en mycket enkel sufflett.

    Tekniska data

    Porsche 964: 911 Carrera 2 911 Carrera 4 911 Speedster 911 Turbo 911 Turbo 3.6
    Motor: 6-cyl boxermotor 6-cyl boxermotor med turbo
    Cylindervolym: 3600 cm³ 3299 cm³ 3600 cm³
    Borrning x slaglängd: 100,0 x 76,4 mm 97,0 x 74,4 mm 100,0 x 76,4 mm
    Max effekt vid varvtal: 250 hk vid 6100 v/min 320 hk vid 5750 v/min 360 hk vid 5500 v/min
    Max vridmoment vid varvtal: 310 Nm vid 4800 v/min 450 Nm vid 4400 v/min 520 Nm vid 4200 v/min
    Kompression: 11,3 : 1 7,0 : 1 7,5 : 1
    Ventilstyrning: En överliggande kamaxel per cylinderrad
    Kylning: Luftkylning
    Kraftöverföring: 5-växlad växellåda, bakhjulsdrift
    Tillval: 4-stegs automatlåda (Tiptronic)
    5-växlad växellåda, fyrhjulsdrift 5-växlad växellåda, bakhjulsdrift
    Bromsar: Ventilerade skivbromsar, ABS
    Hjulupphängning fram: Undre tvärlänkar, McPhersonben, skruvfjädrar, krängningshämmare
    Hjulupphängning bak: Fyrledad drivaxel, snett bakåtriktade triangellänkar, skruvfjädrar, krängningshämmare
    Kaross: Självbärande stålkaross med hastighetsberoende bakspoiler Självbärande stålkaross med fast bakspoiler
    Spårvidd fram/bak: 1380/1374 mm 1380/1371 mm 1442/1499 mm 1440/1506 mm
    Hjulbas: 2272 mm
    Fälgar, däck: Fram: 6J x 16 med 205/55 ZR16
    Bak: 8J x 16 med 225/50 ZR16
    Fram: 7,5J x 17 med 205/50 ZR17
    Bak: 9J x 17 med 255/40 ZR17
    Fram: 8J x 18 med 225/40 ZR18
    Bak: 10J x 18 med 265/35 ZR18
    Längd x bredd x höjd: 4250 x 1652 x 1310 mm 4250 x 1775 x 1310 mm
    Tomvikt: 1350 kg 1450 kg 1350 kg 1470 kg
    Topphastighet: 260 km/h 270 km/h 280 km/h
    Acceleration 0 – 100 km/h: 5,7 s 5,0 s 4,8 s
    Bränsleförbrukning per 100 km: 14,0 l 22,8 l 18,0 l

  • Porsche 991

    Porsche 991 är en sportbil som den tyska biltillverkaren Porsche introducerade på bilsalongen i Frankfurt i september 2011.

    Carre250px-Blue_Porsche_991_Carrera_S_fl_IAA_2011ra

    991 Carrera är grundmodellen med en 3,4 liters sexcylindrig svansmonterad boxermotor.

    Carrera S

    991 Carrera S är en sportigare version där motorn har förstorats till 3,8 liter.

    Turbo/Turbo S

    Hösten 2013 tillkommer 991 Turbo och den ännu starkare 991 Turbo S. Turbon säljs bara med Porsches dubbelkopplingslåda PDK och bilen har fått aktiv bakhjulsstyrning för bättre kurvtagning. S-versionen har keramiska bromsar och aktivakrängningshämmare som standard.[2]

    Tekniska data

    Porsche 991: 911 Carrera 911 Carrera S 911 Turbo 911 Turbo S
    Motor: 6-cyl boxermotor 6-cyl boxermotor med turbo
    Cylindervolym: 3436 cm³ 3800 cm³
    Borrning x slaglängd:
    Max effekt vid varvtal: 350 hk vid 7400 v/min 400 hk vid 7400 v/min 520 hk vid 6000 v/min 560 hk vid 6500 v/min
    Max vridmoment vid varvtal: 390 Nm vid 5600 v/min 440 Nm vid 5600 v/min 660 Nm vid 1950 v/min 750 Nm vid 2200 v/min
    Kompression: 12,5 : 1 9,8 : 1
    Ventilstyrning: Dubbla överliggande kamaxlar per cylinderrad, variabla ventiltider
    Kylning: Vätskekylning
    Kraftöverföring: Carrera, S: 7-växlad växellåda, bakhjulsdrift
    Carrera 4, 4S: 7-växlad växellåda, fyrhjulsdrift
    Tillval: 7-växlad växellåda med dubbelkoppling (PDK)
    7-växlad växellåda med dubbelkoppling (PDK), fyrhjulsdrift
    Bromsar: Ventilerade skivbromsar, ABS
    Hjulupphängning fram: Undre tvärlänkar, McPhersonben, skruvfjädrar, krängningshämmare
    Hjulupphängning bak: Multilänkaxel, skruvfjädrar, krängningshämmare
    Kaross: Självbärande kaross med hastighetsberoende bakspoiler Självbärande kaross med fast bakspoiler
    Spårvidd fram/bak:
    Hjulbas: 2450 mm
    Fälgar, däck: Carrera:
    Fram: 8,5Jx19 med 235/40 ZR19
    Bak: 11Jx19 med 285/35 ZR19
    Carrera 4:
    Fram: 8,5Jx19 med 235/40 ZR19
    Bak: 11Jx19 med 295/35 ZR19
    Carrera S:
    Fram: 8,5Jx20 med 245/35 ZR20
    Bak: 11Jx20 med 295/30 ZR20
    Carrera 4S:
    Fram: 8,5Jx20 med 245/35 ZR20
    Bak: 11Jx20 med 305/30 ZR20
    Fram: 8,5Jx19 med 235/35 ZR19
    Bak: 11Jx19 med 305/30 ZR19
    Längd x bredd x höjd: Carrera: 4491 x 1808 x 1303 mm
    Carrera 4: 4491 x 1852 x 1304 mm
    Carrera S: 4491 x 1808 x 1295 mm
    Carrera 4S: 4491 x 1852 x 1296 mm
    4506 x 1880 x 1296 mm
    Tomvikt: Carrera: 1455 kg
    Carrera 4: 1505 kg
    Carrera S: 1470 kg
    Carrera 4S: 1520 kg
    1595 kg 1605 kg
    Topphastighet: Carrera: 289 km/h/287 km/h
    Carrera 4: 285 km/h/283 km/h
    Carrera S: 304 km/h/302 km/h
    Carrera 4S: 299 km/h/297 km/h
    315 km/h 318 km/h
    Acceleration 0 – 100 km/h: Carrera: 4,8 s/4,6 s
    Carrera 4: 4,9 s/4,7 s
    Carrera S: 4,5 s/4,3 s
    Carrera 4S: 4,5 s/4,3 s
    3,4 s 3,1 s
    Bränsleförbrukning per 100 km: Carrera: 9,0 l/8,2 l
    Carrera 4: 9,3 l/8,6 l
    Carrera S: 9,5 l/8,7 l
    Carrera 4S: 9,9 l/9,1 l
    9,7 l

  • Porsche 993

    250px-Porsche_993_Targa_bordeaux_vlPorsche 993 introducerades till modellåret 1994 som den bakhjulsdrivna Carrera och den fyrhjulsdrivna Carrera 4. Bägge versionerna tillverkades som coupé och cabriolet. Till modellåret 1996 uppdaterades motorn med variabla insugningsrör, ett system kallat VarioRam, för högre motoreffekt.

    Modellåret 1996 tillkom en ny Targa-modell. Den äldre modellens avtagbara tak, som skulle stuvas undan i bagageutrymmet, ersattes nu av en öppningsbar lucka av glas, som med hjälp av elmotorer gled bakåt och parkerade innanför bakrutan.

    Till 1996 presenterades även Carrera 4S, med den bredare karossen från Turbo-modellen. Ett år senare tillkom den bakhjulsdrivna Carrera S.

    Under 1995 tillkom 993 Turbo. Bilen särskilde sig från Carrera-modellerna med sin breddade kaross, modifierade front och en stor fast spoiler på motorluckan, som även rymde enintercooler. Motorn hade modifierats med bland annat dubbla KKK-turboaggregat (KKK-K16) och effekten hade ökat betydligt jämfört med tidigare modeller. För att tygla kraften fick Turbon för första gången fyrhjulsdrift.

    Tekniska data

    Porsche 993: 911 Carrera
    (1993-95)
    911 Carrera 4
    (1993-95)
    911 Carrera och Targa
    (1995-98)
    911 Carrera 4
    (1995-98)
    911 Carrera S
    (1996-98)
    911 Carrera 4S
    (1995-98)
    911 Turbo
    (1995-98)
    Motor: 6-cyl boxermotor 6-cyl boxermotormed turbo
    Cylindervolym: 3600 cm³
    Borrning x slaglängd: 100,0 x 76,4 mm
    Max effekt vid varvtal: 272 hk vid 6100 v/min 285 hk vid 6500 v/min 408 hk vid 5750 v/min
    Max vridmoment vid varvtal: 330 Nm vid 5000 v/min 340 Nm vid 5250 v/min 540 Nm vid 4500 v/min
    Kompression: 11,3 : 1 8,0 : 1
    Ventilstyrning: En överliggande kamaxel per cylinderrad
    Kylning: Luftkylning, med separat oljekylare fram
    Kraftöverföring: Carrera, S och Targa: 6-växlad växellåda, bakhjulsdrift
    Tillval på Carrera: 4-stegs automatlåda (Tiptronic), bakhjulsdrift
    Carrera 4 och 4S: 6-växlad växellåda, fyrhjulsdrift
    Turbo: 5-växlad växellåda, fyrhjulsdrift
    Bromsar: Ventilerade skivbromsar, ABS
    Hjulupphängning fram: Undre tvärlänkar, McPhersonben, skruvfjädrar, krängningshämmare
    Hjulupphängning bak: Multilänkaxel, skruvfjädrar, krängningshämmare
    Kaross: Carrera: självbärande stålkaross med hastighetsberoende bakspoiler
    Turbo: självbärande stålkaross med fast bakspoiler
    Spårvidd fram/bak: 1405/1445 mm 1410/1505 mm
    Hjulbas: 2272 mm
    Fälgar, däck: Fram: 7J x 16 med 205/55 ZR16, bak: 9J x 16 med 245/50 ZR16
    Tillval fram: 7J x 17 med 205/50 ZR17, bak: 9J x 17 med 255/40 ZR17
    Fram: 8J x 18 med 225/40 ZR18
    Bak: 10J x 18 med 285/30 ZR18
    Längd x bredd x höjd: 4245 x 1735 x 1310 mm 4245 x 1795 x 1310 mm
    Tomvikt: 1400 kg 1420 kg 1400 kg 1420 kg 1470 kg 1470 kg
    Topphastighet: 270 km/h
    (Tiptronic 265 km/h)
    275 km/h 290 km/h
    Acceleration 0 – 100 km/h: 5,6 s
    (Tiptronic 6,6 s)
    5,3 s 4,5 s
    Acceleration 0 – 200 km/h: 14,3 s
    Bränsleförbrukning per 100 km (98 Oktan): 11,4 l 11,5 l 11,2 l 11,3 l 11,5 l 13,2 l

  • Porsche 996

    250px-Turbo_and_4SHösten 1997 introducerades den bakhjulsdrivna Carrera och den fyrhjulsdrivna Carrera 4. Bägge versionerna tillverkades som coupé och cabriolet.

    Modellåret 2000 tillkom 996 Turbo. Liksom tidigare Turbo-modeller hade den breddad kaross, modifierad front och en rörlig spoiler på motorluckan.

    996:an fick mycket kritik för sin front, som delades med den billigare Boxstern. Under 2001 genomfördes därför en omfattande uppdatering, med ny front och en större motor. Samtidigt tillkom Targa-versionen, med ett stort öppningsbart glastak.

    Från 2003 såldes även den starkare Turbo S, medan Carrera-modellerna i slutet av 2004 ersattes av 997:an.

    Tekniska data

    Porsche 996: 911 Carrera
    (1997-2001)
    911 Carrera 4
    (1997-2001)
    911 Carrera och Targa
    (2001-04)
    911 Carrera 4
    (2001-04)
    911 Carrera 4S
    (2001-04)
    911 Turbo
    (1999-2006)
    911 Turbo S
    (2003-06)
    Motor: 6-cyl boxermotor 6-cyl boxermotor med turbo
    Cylindervolym: 3387 cm³ 3596 cm³ 3600 cm³
    Borrning x slaglängd: 96,0 x 78,0 mm 96,0 x 82,8 mm 100,0 x 76,4 mm
    Max effekt vid varvtal: 300 hk vid 6800 v/min 320 hk vid 6800 v/min 420 hk vid 6000 v/min 450 hk vid 5700 v/min
    Max vridmoment vid varvtal: 350 Nm vid 4600 v/min 370 Nm vid 4250 v/min 560 Nm vid 2700-4600 v/min 620 Nm vid 3500-4500 v/min
    Kompression: 11,3 : 1 9,4 : 1 9,4 : 1
    Ventilstyrning: Dubbla överliggande kamaxlar per cylinderrad
    Kylning: Vätskekylning
    Kraftöverföring: Carrera och Targa: 6-växlad växellåda, bakhjulsdrift
    Carrera 4, 4S, Turbo och Turbo S: 6-växlad växellåda, fyrhjulsdrift
    Tillval på samtliga: 5-stegs automatlåda (Tiptronic S)
    Bromsar: Ventilerade skivbromsar, ABS
    Tillval på 4S och Turbo, standard på Turbo S: keramiska skivbromsar, ABS
    Hjulupphängning fram: Undre tvärlänkar, McPhersonben, skruvfjädrar, krängningshämmare
    Hjulupphängning bak: Multilänkaxel, skruvfjädrar, krängningshämmare
    Kaross: Carrera: självbärande stålkaross med hastighetsberoende bakspoiler
    Turbo: självbärande stålkaross med fast bakspoiler
    Spårvidd fram/bak: 1455/1500 mm 1465/1500 mm 1472/1528 mm 1465/1522 mm
    Hjulbas: 2350 mm
    Fälgar, däck: Fram: 7J x 17 med 205/50 ZR17
    Bak: 9J x 17 med 255/40 ZR17
    Fram: 8J x 18 med 225/40 ZR18
    Bak: 11J x 18 med 295/30 ZR18
    Längd x bredd x höjd: 4430 x 1765 x 1295 mm 4435 x 1830 x 1295 mm
    Tomvikt: 1320 kg 1430 kg 1495 kg 1540 kg
    Topphastighet: 280 km/h 285 km/h 280 km/h 305 km/h 307 km/h
    Acceleration 0 – 100 km/h: 5,2 s 5,0 s 5,1 s 4,2 s 4,2 s
    Bränsleförbrukning per 100 km: 11,1 l
    (Tiptronic 11,3 l)
    11,4 l
    (Tiptr. 12,1 l)
    12,9 l
    (Tiptr. 13,9 l)
    13,3 l
    (Tiptr. 14,2 l)

  • Porsche 997

    250px-Porsche911997Carrera

    997 Carrera är grundmodellen i 911 (997)-serien. Den drivs av en 3,6 liters 6 cylindrig bakmonterad boxermotor som utvecklar en effekt på 325 hk. 997 Carrera finns också somcabrioletversion med enda skillnaden i accelerationen som försämras till 5,2 sekunder till 100 km/h. Dessutom tillverkas en fyrhjulsdriven version som dessutom finns som cabriolet.

    Till modellåret 2009 kommer 997:an att genomgå en uppdatering. På utsidan kommer fronten att modifieras och belysningen får LED-teknikAutomatlådan Tiptronic ersätts av en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, kallad PDK. Motorn får direktinsprutning, vilket höjer effekten till 345 hk, men ger även minskad bränsleförbrukning och avgasutsläpp.[1]

    Carrera S

    997 Carrera S är en sportigare version av 997 Carrera. Motorn har förstorats till 3,8 liter vilket ger en effekt på 355 hk. Modellen säljs även med ett trimkit som trissar upp effekten till 381 hk. Det finns också en cabrioletversion, en fyrhjulsdriven version och en fyrhjulsdriven cabrioletversion.

    Även Carrera S uppdateras till 2009. Med direktinsprutning ger motorn 385 hk.[1]

    Targa

    997 Targa är den senaste modellen i Targaserien. Den finns i två versioner, Targa 4 (3,6-liter boxersexa) och Targa 4S (3,8-liters boxersexa).

    Turbo

    997 Turbo är den nyaste modellen i den mycket långlivade 911 Turbo-serien. Den har en 3,6 liters bakmonterad 6 cylindrig boxermotor precis som den vanliga Carreran. Skillnaden är att 997 Turbo har en dubbelturbo som ökar effekten till 480 hk.

    På bilsalongen i Frankfurt i september 2009 kommer Porsche att visa 2010 års modell av 997 Turbo, uppdaterad på samma sätt som Carrera-modellerna. Bilen får en större motor med direktinsprutning och PDK-växellådan blir tillgänglig även i Turbon. Utvändigt märks modifierad front och belysning med LED-teknik.[2]

    Tekniska data

    Porsche 997: 911 Carrera (2004-2008) 911 Carrera S (2004-2008) 911 Carrera (2009- ) 911 Carrera S (2009- ) 911 Turbo (2006-09) 911 Turbo (2010- )[3]
    Motor: 6-cyl boxermotor 6-cyl boxermotor med turbo
    Cylindervolym: 3596 cm³ 3824 cm³ 3614 cm³ 3800 cm³ 3600 cm³ 3800 cm³
    Borrning x slaglängd: 96,0 x 82,8 mm 99,0 x 82,8 mm 100,0 x 76,4 mm
    Max effekt vid varvtal: 325 hk vid 6800 v/min 355 hk vid 6600 v/min
    Tillval: 381 hk vid 7200 v/min
    345 hk vid 6500 v/min 385 hk vid 6500 v/min 480 hk vid 6000 v/min 500 hk vid 6000 v/min
    Max vridmoment vid varvtal: 370 Nm vid 4250 v/min 400 Nm vid 4600 v/min
    Tillval: 415 Nm vid 5500 v/min
    390 Nm vid 4400 v/min 420 Nm vid 4400 v/min 620 Nm vid 1950-5000 v/min
    Overboost: 680 Nm vid 2100-4000 v/min
    650 Nm vid 1950-5000 v/min
    Overboost: 700 Nm vid 2100-4000 v/min
    Kompression: 11,3 : 1 11,8 : 1 12,5 : 1 12,5 : 1 9,0 : 1 9,8 : 1
    Ventilstyrning: Dubbla överliggande kamaxlar per cylinderrad, variabla ventiltider
    Kylning: Vätskekylning
    Kraftöverföring: Carrera, S: 6-växlad växellåda, bakhjulsdrift
    Carrera 4, 4S, och Turbo: 6-växlad växellåda, fyrhjulsdrift
    Tillval på samtliga (2004-2008): 5-stegs automatlåda (Tiptronic S)
    Tillval från 2009: 7-växlad växellåda med dubbelkoppling (PDK)
    Bromsar: Ventilerade skivbromsar, ABS
    Tillval på Carrera, standard på Turbo: keramiska skivbromsar, ABS
    Hjulupphängning fram: Undre tvärlänkar, McPhersonben, skruvfjädrar, krängningshämmare
    Hjulupphängning bak: Multilänkaxel, skruvfjädrar, krängningshämmare
    Kaross: Carrera: självbärande stålkaross med hastighetsberoende bakspoiler
    Turbo: självbärande stålkaross med fast bakspoiler
    Spårvidd fram/bak: Carrera: 1486/1534 mm
    Carrera 4: 1486/1516 mm
    1488/1548 mm 1486/1530 mm
    Carrera 4: 1486/1516 mm
    1488/1545 mm
    Carrera 4S: 1488/1548 mm
    1490/1548 mm
    Hjulbas: 2350 mm
    Fälgar, däck: Carrera:
    Fram: 8Jx18 med 235/40 ZR18
    Bak: 10Jx18 med 265/40 ZR18
    Carrera 4:
    Fram: 8Jx19 med 235/35 ZR19
    Bak: 11Jx19 med 295/30 ZR19
    Carrera S:
    Fram: 8Jx19 med 235/35 ZR19
    Bak: 11Jx19 med 295/30 ZR19
    Carrera 4S:
    Fram: 8Jx19 med 235/35 ZR19
    Bak: 11Jx19 med 305/30 ZR19
    Carrera:
    Fram: 8Jx18 med 235/40 ZR18
    Bak: 10Jx18 med 265/40 ZR18
    Carrera 4:
    Fram: 8Jx18 med 235/40 ZR18
    Bak: 11Jx18 med 295/35 ZR18
    Carrera S:
    Fram: 8Jx18 med 235/40 ZR18
    Bak: 11Jx18 med 295/35 ZR18
    Carrera 4S:
    Fram: 8Jx19 med 235/35 ZR19
    Bak: 11Jx19 med 305/35 ZR19
    Fram: 8,5Jx19 med 235/35 ZR19
    Bak: 11Jx19 med 305/30 ZR19
    Längd x bredd x höjd: Carrera:4427 x 1808 x 1310 mm
    Carrera 4: 4427 x 1808 x 1300 mm
    Carrera S: 4427 x 1852 x 1310 mm
    Carrera 4S: 4427 x 1852 x 1300 mm
    Carrera:4435 x 1808 x 1310 mm
    Carrera 4: 4435 x 1808 x 1300 mm
    Carrera S:4435 x 1852 x 1310 mm
    Carrera 4S: 4435 x 1852 x 1300 mm
    4450 x 1852 x 1300 mm
    Tomvikt: 1495 kg 1550 kg 1490 kg 1500 kg 1660 kg 1645 kg/1670 kg
    Topphastighet: 285 km/h 293 km/h
    300 km/h
    289 km/h 302 km/h 310 km/h 312 km/h
    Acceleration 0 – 100 km/h: 5,0 s 4,8 s/4,6 s 4,9 s 4,7 s 3,9 s/3,7 s 3,6 s/3,2 s
    Bränsleförbrukning per 100 km: 11,0 l 11,5 l/12,0 l 9,6 l 10,3 l 12,8 l/13,6 l 11,6 l/11,4 l