Jaguar XK R 75 Limited Edition / 1/75

SÅLD

FORDONSDATA


Fordonsår2011
TypSportkupé
Miltal2028
DrivmedelBensin
FärgGrå
VäxellådaAutomat

INTRESSEANMÄLAN


visa mer info

UTRUSTNING


  • ABS-bromsar
  • ACC
  • ACC 2 klimatzoner
  • Airbag förare
  • Airbag passagerare fram
  • Antisladd
  • Antispinn
  • Avbländande innerbackspegel
  • Avstängningsbar airbag passagerare
  • Bi-xenonstrålkastare
  • Bluetooth
  • Bluetooth (handsfree)
  • Broms-assistans
  • CD-Stereo
  • CD-växlare
  • Centrallås (fjärrstyrt)
  • Elhissar (fram)
  • Elinfällbara sidospeglar
  • Elstol förare med minne
  • Elstol passagerare
  • Eluppvärmda sidospeglar
  • Fartbegränsare
  • Farthållare
  • Färddator
  • GPS
  • Helljusassistans
  • Keyless
  • Läslampa
  • Mattor (textil)
  • Multifunktionsratt
  • Parkeringsassistans
  • Parkeringssensorer (fram)
  • Plant lastutrymme
  • Rattvärme
  • Regnsensor
  • Reservhjul
  • Servostyrning
  • Sidoairbags
  • Sminkspegel
  • Sportstolar
  • Startspärr
  • Stöldlarm
  • Sätesvärme (fram)
  • Touch-/Pekskärm
  • Ventilerade säten fram
  • Yttertemperaturmätare
  • Vi har alla varit där. Låtsas sovandes i väntan på födelsedagspresenten. Spänningen stiger för varje steg man hör närma sig. Ska man få det man önskar sig? Även om så ofta var fallet så blev det ibland trots detta fel... och nånstans här så myntades uttrycket "de bästa presenterna ger man sig själv". Ett uttryck som ledningen på Jaguar tog åt sig av 2010 när det var dags att fira sin egen födelsedag. På Goodwood samma år så rullade den ut,företagets eleganta XKR i en ny skepnad. Här med namnet XKR 75.
    
    Det var egentligen den perfekta hyllningen till sig själv. Det man är absolut bäst på är såklart GT bilar och i tiden var XK karossen en av världens kanske främsta i segmentet. Elegans och klass på ett sätt som bara en Jaguar har. Men det som gjorde XK så bra gjorde också att det var svårt att förbättra. Linjen mellan smakfull stil och vulgär design kan vara mindre än man tror. Men det som möte publiken på Goodwood 2010 var allt annat än 'over-the-top'. En metallic grå XKR som vid första anblick kan misstas för en vanlig XKR men ett tränat öga fångar snabbt upp det något mer aggressiva aerodynamik paketet och de stiliga 20" fälgarna med en borstad finish. Inga emblem,inget onödigt oklädsamt motorljud för saks skull. Bara elegans.
    
    Samtliga av de 75 bilarna som kom att tillverkas var i denna kulören. Det ända till val som kunde göras exteriört var ett dekal packet som kanske inte åldrats lika väl som resten av bilen. På motorhuven finns två mindre grillar som mycket diskret bär ett 'Supercharged'-emblem för att ge en hint om vad som väntar där under. Fem liter av kompressormatad V8:a. Där den 'vanliga' bilen lämnade 510hk fick jubileums modellen 20hk mer men även chassi fick förbättringar för ett komplett packet som är något mycket mycket speciellt. Öppna dörren och du återfinner det ända unika emblem på hela bilen. Tröskeln säker bara 'XKR 75'. Insidan är en underbar plats att spendera tid. Dränkt i svart läder och med ett innertak i svart alcantara. Ljudsystem från Bowers&Wilkins och så mycket mer för att göra varje resa till en upplevelse i sig. I mittkonsolen Finner man startknappen som pulserar och lockar föraren att trycka. Ett enkelt tryck och du möts med  ett silkesmjukt motorljud som perfekt matchar bilens karaktär.
    
    En synnerligen viktig milstolpe i ett var prestandabilarnas kanske viktigaste märken men även en av de absolut mest sällsynta sportbilarna i modern tid. Och en sak är säker. Efter att ha mött denna skönhet så står det klart att Jaguar kan två saker riktigt bra. GT bilar. Och presenter till sig själv.