Porsche 911 996 .2 GT3 RS / 2664 mil
SÅLD

FORDONSDATA


Fordonsår2004
TypSportkupé
Miltal2664
DrivmedelBensin
FärgVit
VäxellådaManuell
mindre info
Räkna själv

INTRESSEANMÄLAN


visa mer info

UTRUSTNING


  • Helbur
  • ABS-bromsar
  • ACC
  • Airbag förare
  • Airbag passagerare fram
  • Antisladd
  • Avstängningsbar airbag passagerare
  • Bi-xenonstrålkastare
  • Broms-assistans
  • Centrallås
  • Elhissar (fram)
  • Eluppvärmda sidospeglar
  • Färddator
  • Läslampa
  • Servostyrning
  • Sidoairbags
  • Sminkspegel
  • Sportratt
  • Startspärr
  • Stöldlarm
  • Uppvärmda spolare
  • Yttertemperaturmätare
  • Det är speciellt... När modellbeteckningen på en Porsche avslutas med två enkla bokstäver. RS. Rennsport som förkortningen egentligen ämnar. Ett tecken för oss som verkligen älskar bilar att det egentligen inte blir bättre. Mest känd är nog bilen som först fick bära namnet hos Porsche. Carrera RS från 1973. En då ganska oansenlig liten 911 med den nu berömda 'Ducktailen' baktill. Formad för att Porsche skulle kunna använda modellen inom racing så var fabriken "tvingad" att bygga 500 bilar för gatbruk. Något man fruktade skulle vara omöjligt att sälja. I slutändan så tillverkades 1580 bilar för att omvärlden inte kunde få nog. Sedan dess så har vi sett emblemet på modeller som 964 och i modern tid så är det ett mer vanligt förekommande emblem bak på Porschar med vingar. Men 2003 så var det annorlunda. Efter introduktionen av den andra 911an som fick bära GT3 emblemet så valde man att åter igen använda de två bokstäverna. GT3 RS var född. Som så ofta med Porsche så är det vid första anblick lite svårt att se vad den stora skillnaden skulle vara. Är det bara en GT3 med större vinge i kolfiber? nja...inte riktigt. Porsche fokuserade på hjulupphängning och vikt med RS och hittade hela 50kg man kunde vara utan. I en värld av Paint-to-Sample 992 så är det svårt att tänka sig att bilen bara såldes i en färg. Vit. Som ägare fick du valmöjligheter i form av dekalpaket i antingen rött eller som här blått. 682 bilar tillverkades varav de flesta lämnade fabriken med det röda dekalpaketet. Något som idag gör bilar som denna lite mer attraktiva. Det är en annan känsla att närma sig bilen. Det är något med hur den framhäver sig själv när den står där, låg på sina del lackerade blåa fälgar. Den ger direkt en känsla av motorsport med sina lite arga hjulvinklar och kolfiber vinge. Idag kanske det kan verka som något vanligt men 2003 när Porsche valde att göra huven i kevlar och kolfiber,vingen i kolfiber och lexan-rutor baktill allt för att hålla ner vikten så var detta ganska unikt i segmentet. Det är verkligen en form som har åldrats sig väldigt väl. 996 generellt såklart men GT3 RS specifikt. Rena enkla linjer som i sin helhet ger en bil med attityd och närvaro. Insidan är enkel. Även här med en ganska påtaglig känsla av motorsport. Alcantara klär ratt och växelväljare. Skalstolar klädda i nomex med 6-punktsbälte... Allt är 'pretty straight forward' anpassat för att vara jäkligt inriktat på att göra bilen snabb och körvänlig. Apple Carplay och Burmester ljudsystem uteblir. Idag är det som sagt en ovanlig fågel,en vit/blå 996 GT3 RS. Ännu ovanligare när den bara har rullat 2664 mil. Ett unikum och en bil som borde ha en självklar plats i varje Porsche-samling men framför allt...en fantastik bil att köra. För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se
    mindre info


    Öppettider