Med lanseringen av de så kallade 'trans-axel' bilarna. 924, 944 och 928 var tanken att världens mest kända sportbil skulle gå i graven i mitten av 80-talet men tack vare stark påbackning av sina kunder lanserade Porsche 1989 nya 964. Redan vid lanseringen en bil som var i teknisk framkant och lanseringsmodellen Carrera 4 implementerade för första gången fyrhjulsdrift i 911-segmentet, något som till stor del lånats av storebror 959 men fick behålla sina fina traditionella 911 proportioner. Trots detta så gick det många år innan 964 generationen fick den kärlek från marknaden som den faktiskt förtjänar.
Denna underbart charmiga 964 Carrera 4 föddes i Augusti 1989 i Zuffenhausen. Iklädd en vacker ljusblå metallic kulör som Porsche själv benämner som Baltic Blue. Det som idag upplevs som en ganska liten 911:a sitter här lågt över sina 18" fälgar tack vare ett ställbart eftermarknads chassi. Helheten andas klassisk Porsche med en ganska tydlig underton av attityd. Men det är återhållsamt och elegant och sparsamt med onödiga detaljer. En aspekt som nästan har blivit synonym med 964 generationen idag som historiskt står som en klassisk bil med klassiska proportioner men i kombination med en mer modern mekanisk aspekt.
Detta exemplar kom till Sverige redan år 2000 och har sedan dess varit väldigt sparsamt använd. Bilen har på senare år genomgått en mekanisk restauration utfört av M-Tech i Stockholm och har även sedan detta blivit sparsamt använd.
För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se