996 är nog generationen som kanske för vissa lite oväntat har åldrats bäst på senare år. Speciellt de breda bilarna så som Turbon. Det är något med hur karossen s former tycks vara dräpta över hjulhusen i en perfekt mix av stil och motorsports-gener. Få bilar lämpar sig så väl till att ha som grund för att bygga något argare vilket detta onekligen är.
Möt vår RUF RTurbo. En bil som redan på 10m avstånd ger intrycket av en 996 Turbo som har tagit en ganska bra dos steroider. Formerna känns tydligt igen men detaljerna ändrar helheten på denna Turbo från elegant GT-bil till elak ban-bil. Direkt framifrån så möts man av den RTurbo-specifika fronten som är mycket mer skulpterad än en vanlig Turbo front. Längs sidan så är det mest påtagliga avsaknaden av de traditionella insuget på bakskärmarna som här är flyttat upp ovanför bakhjulet i vanlig RUF anda. Baktill domineras bilen av sin GT2 vinge i kolfiber och nedan ett sportavgassystem från Akrapovic. Bilen sitter lågt på sina BBS E88 fälgar tack vare ett chassi från Öhlins och i kombination med lite arga hjulvinklar ger hela bilen ett ganska surt intryck.
Insidan känns initialt igen från 996 generationen men med några ganska unika val från fabrik. Utökat läder,läder klädda insteg,skalstolar och mycket mycket mer gör att denna svensksålda RUF känns väldigt speciell. RUF detaljerna tar lite längre tid för ögat att hitta. Men dom finns här. Ett signum för RUFs bilar är den inbyggda helburen som till stor del är helt osynlig. Det ges endast en hint via de något kraftigare A-stolparna och runt takkanten. Onekligen en väldigt intressant detalj. En annan detalj som är RUF-specifik är mätarhuset som byter ut de vanliga orangea ljuset mot mer RUF enligt grönt.
Men den absoluta höjdpunkten här är något man inte ser med blotta ögat. Något som däremot man blir varse om när man vrider om nyckeln för första gången. Det första som nämligen ger en hint om vad som väntar är nämligen ljudet. Ljudet av en synnerligen ilsken och motorsport-inspirerad turbomotor. Det som började som en Mezger motor på 3,6L är här en 3,8L motor med vevstakar i titan,nya kamaxlar,turbos,cylinderhuvud och så mycket mer för att kulminera i 650hk till alla fyra hjulen via den 6-växlade manuella växellådan.
Detta är detta man drömmer om när man drömmer modifierad 996.
Svensksåld. 7561mil. Manuell. Skalstolar. 650hk.
För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se