Med lanseringen av de så kallade 'trans-axel' bilarna. 924, 944 och 928 var tanken att världens mest kända sportbil skulle gå i graven i mitten av 80-talet men tack vare stark påbackning av sina kunder lanserade Porsche 1989 nya 964. Redan vid lanseringen en bil som var i teknisk framkant och lanseringsmodellen Carrera 4 implementerade för första gången fyrhjulsdrift i 911-segmentet, något som till stor del lånats av storebror 959 men fick behålla sina fina traditionella 911 proportioner. Trots detta så gick det många år innan 964 generationen fick den kärlek från marknaden som den faktiskt förtjänar.
Denna underbart charmiga 964 Carrera 4 föddes i 1991 i Zuffenhausen för den svenska marknaden och såldes till stockholm som 1992 år modell. Iklädd en vacker klassisk röd kulör som Porsche själv benämner som Indischrot. Det som idag upplevs som en ganska liten 911:a sitter här lågt över sina 18" Turbo Twist fälgar tack vare ett ställbart eftermarknads chassi från Bilstein. Helheten andas klassisk Porsche med en ganska tydlig underton av attityd. Men det är återhållsamt och elegant och sparsamt med onödiga detaljer. En aspekt som nästan har blivit synonym med 964 generationen idag som historiskt står som en klassisk bil med klassiska proportioner men i kombination med en mer modern mekanisk aspekt. Över bilens profil löper mattsvarta Carrera dekaler som fint knyter ihop bilen. Insidan går i grått läder och här faller ögonen gärna direkt mot den lilla tre-ekrade sportratten. Precis som utsidan är insidan av denna 964 sparsam med onödiga saker utan låter föraren helt fokusera på körningen.
Påtagligt välvårdad bil såväl inne som ute. Svensksåld och sparsamt använd de senaste 10 åren. 300hk chip och RS svänghjul som tillsammans med Bilstein chassit levererar en enormt körglad 964.
För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se